5.14.2011

Anne Sauvagnargues : Le lacano-marxisme de Deleuze et de Guattari

 V

ideo is from a conference in January : Colloque Mai 68 en quarantaine: May 68 forty years after:--------------------------------Anne Sauvagnargues had been a student of Deleuze in the Vincennes days.... if you scroll around thru the video archives you can hear her questioning Deleuze about music way back in the 70's. Her book Deleuze et L'Art is most informative and does the best job that I know of explicating the works of Guattari and Deleuze.


By explicating, I mean that her her writing about Deleuze and Guattari brings the reader into an engagement of their terms, rather than reducing them.




<




The name of a philosopher    ~ what is it? what does it betoken? how does a name work into the thought  the 'person' bearing it addresses?------------
                        Dig her name's deterritorializing effect   ~ ,, the sound ,, the 'crashed' 'pilled' up syllables.. the  Sau     (So)       va  (Go)     gnar (gnarled and no )    gues  (glue binding and unbinding and the onomatopoeia of goo) (english connotations that simply run off the sounds)   it is a ___ a rich and suggestive  ~  And the sound of  "Anne"   Imply there is More to come so And 
                            thus more .. more of what? of many (le multiple/multiple)   as this name
               breaks out the 'average'             name's    expectations   ~ 


________  Sau va gnar    gues_________And Savage____which is the deterritorialized par excellence ___unruly___wild__outlandish as Deleuze says echoing Melville    ~________ 
                                    yet we encounter  ,, articulate intelligence  fine tuning ,,
          thinking through the object at hand,  not thinking around but into the object's singularity ie the ar gue ment she brings to bear  about relations
               seen _______unseen ______________then seen again
                     territory reterritory deterritory    ~ 




Anne  Sauvagnargues  is ___________________Maître de conférence à l’Ecole normale supérieure Lettres et sciences humaines, Anne Sauvagnargues,            auteure notamment de Art et philosophie, (Anne Sauvagnargues, dir.)                    Fontenay-aux-Roses, ENS Éditions, décembre 1998 ; « Deleuze. De l’animal à l’art », in Paola Marrati, Anne Sauvagnargues, François Zourabichvili, La philosophie de Deleuze, Paris, PUF, « Quadrige/Manuels », 2004 ; Deleuze et l’art, PUF, 2005 ; L’empirisme transcendantal, PUF, 2008 (sous presse) et de "Nietzsche e Deleuze : captura de forças e crítica clínica", In : LINS, Daniel (organizador). Nietzsche/Deleuze : imagem, literatura e educação : Simpósio Internacional de 


Filosofia, 2005. Rio de Janeiro : Editora Forense Universitária ; Fortaleza, CE : Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007, p.17-27, tradução Daniel Lins ; « Littérature, peinture et cinéma chez Deleuze », Forces figures, faire sentir les forces insensibles, Théorie Littérature Enseignement, n° 24 – 2006-2007, Paris, Presses Universitaires de Vincennes, 2007, p. 39-64 ; « De la variation mineure à la variation continue », in Bruno Gelas et Hervé Micolet (dirs), Deleuze et les écrivains. 


Littérature et philosophie, Nantes, éditions Cécile Defaut, 2007, p. 281-292 ; « L’image. Deleuze, Bergson et le cinéma », in L’image, Alexander Schnell (dir.), Paris, Vrin, coll. « Thema », 2007, p. 157-176 ; « La table des catégories comme table de montage », in Gilles Deleuze et les images, 

                                           François Dosse et Jean-Michel Frodon, Paris, Cahiers du Cinéma, INA, 2008, p. 117-128 ; « Devenir-     animal », Comme des bêtes, Catalogue de l’exposition Comme des bêtes, Musée cantonal des Beaux-                                                                                                                                                                     Arts, Lausanne, 28 mars-22 juin 2008, Milan, Editions 5 Continents, 2008 ; « L’accord discordant des facultés. Lectures deleuziennes de Kant », in Bouton, Brugère et Lavaud (éd.), Autour de la Critique de la Facuté de juger, Paris, Vrin, avril 2008. Elle dirige aux PUF la collection                                              "Lignes d’art" avec Fabienne Brugère.





_________________________________________Dig the radio waves goan out/particle and bit/byte t'a intelligencing
The presentation of the conference , notes on authors, and other videos can be found                                                                             at  ~


                                                                       


----------------------------------------------